LA ROSA PÚRPURA DEL CAIRO

 

Director: Woody Allen
Actors: Mia Farrow
Jeff Daniels
Danny Aiello
Dianne Wiest
Any: 1985
Títol original: The purple rose of Cairo
Nacionalitat: USA
Gènere: Comèdia

La rosa púrpuradel Cairo

ARGUMENT

Cecilia (Mia Farrow) és la cambrera d’ una hamburgueseria, en els temps de la depressió viu una vida anodina i avorrida i el seu marit, Monk (Danny Aiello), és un aturat que passa el temps lliure bevent i jugant i que maltracta a la noia i no l’ estima; l’ únic consol de Cecília és anar al cinema, deixar-se portat per la màgia de les històries de ficció.

En el cine de barri estrenen “La rosa púrpura del Cairo”, és un relat d’ aventures en el que uns viatgers coincideixen en El Caire amb Tom Baxter (Jeff Daniels), un aventurer i poeta que va a la recerca de la mítica rosa d’ El Caire; els nouvinguts convencen a Tom per què marxi amb ells a Nova York.

Cecilia està encantada amb la pel.lícula , la va a veure dues vegades i després de ser acomiadada de la feina per la seva ineptitud, passa la tarda en el cine, contemplant el film. En el tercer passi, de cop tot canvia, quan Tom, el protagonista del film, es dirigeix a Cecilia, surt de la pantalla i escapa amb la noia, del cine, davant la sorpresa dels protagonistes de la cinta, que no saben com seguir, i la protesta dels espectadors.

Tom es passeja per la ciutat amb Cecilia i s’enamora d’ ella, mentre , es propaga l’ escàndol, i Gil Shepperd, l’ actor que encarna el paper de Tom, es posa a buscar al seu personatge de ficció per demanar-li explicacions.

En la seva recerca es troba amb Cecilia i també s’ enamora d’ ella. La noia es torna a veure amb Tom i aquest la transporta, ara , a la pantalla, a la ficció fílmica on Cecilia participa en l’ acció davant el desconcert dels personatges cinematogràfics, fins i tot algun se salta el guió i actua pel seu compte.

Quan Gil, l’ actor real, arriba a l cine,Tom, el personatge, torna a la realitat amb Cecilia.Els dos s’ estimen a la noia però ella té que decidir i ho fa pel personatge real, així que Tom torna per sempre a la pantalla, decebut.

Cecília va a casa seva a preparar la maleta per marxar amb Gil, allà rep de nou les recriminacions dels seu marit, la dona marxa de casa per trovar-se amb l’ actor però quan arriba a la cita, aquest ha decidit continuar la seva carrera cinematográfica i se n’ anat a Hollywood per interpretar el seu proper paper.

Cecilia, entra de nou en el cine, ara s’ estrena ”Sombrero de copa”, afligida, trista i entre les llàgrimes que  desborden, la seva faç canvia quan s’ endinsa en la nova ficció, mentre Fred Astaire i Ginger Rogers, ballen al compàs de la música de Irving Berlin.

lA ROSA

COMENTARI

Allen esta en 1985, potser, en el momento més creatiu de la seva carrera i amb “La rosa púrpura del Cairo” realitza un dels seus millors films. El director de Nova York tracta un tema central, la dicotomia entre realitat i ficció i el poder del cinema com a bàlsam per curar qualsevol ferida.

Cecilia és una noia trasbalsada per una vida sense al.licients, el cine li ofereix il.lusió. Quan un personatge de ficció accedeix a la vida real, Cecilia tindrà que decidir entre el món de somnis , mentides i perfecció que emana el que reflecteix la pantalla o  una realitat imperfecta. Cecilia escull la realitat, és a dir un actor de carn i ossos que fuig en l’ últim minut i un marit força bretol, però darrera de la nova desil.lusió sempre hi resta la possiblitat d’ evasió que ofereix el cinema.

Allen ens diu que quan tot va malament, quan res funciona, quan el desastre s’ apodera de les nostres vides, sempre hi ha l’ alternativa de tancar-se en la sala fosca i apel.lar a la fàbrica de somnis, il.lusionar-se i ser feliç.

El director planteja altres temes importants: pot un personatge de ficció, desobeir a aquell demiurg que l’ ha creat, el guionista , i gaudir de vida pròpia?. Pot fer us de la seva llibertat?.

Això ho porta Allen a la vida de Cecilia, pot la dona trencar amb les convencions de la seva quotidianitat, trencar amb el guió establert i viure una vida fictícia però diferent i feliç?. La imprevisivilitat i la llibertat que s’ atorga l’ heroi de ficció porta al caos, igualment el personatge real trenca els esquemes propis de la seva vida i aborda un canvi personal.

Allen ens permet obrir-nos a algunes reflexions.

La protagonista té la necessitat d’ escollir, ho té que fer entre el personatge aparent que la porta a un món de somnis i mentides, sense experiències negatives però on la vida es repeteix mecànicament una i altra vegada.

L’ alternativa oferta pel món real comporta els elements imperfectes i negatius del dia a dia i porta a la decepció, quan el galant cinematogràfic fuig i Cecilia es queda amb la seva obscura realitat, amb una llar on l’ espera un marit violent i mesquí , sols la salva la fantasia del cinema.

On està la felicitat en la realitat o en el somni?

El director ens adverteix també del descontent de les nostres vides; els personatges de ficció volen fugir de la pantalla i viure un tros de realitat que els hi ofereixi la llibertat i els hi permet-hi deixar d’ estar sotmesos a la voluntat del seu Déu creador: el guionista.

Per la seva part, els protagonistes reals, farts del món roí i miserable d’ una quotidianitat sense incentius, volen realitzar l’ experiència del somni, de la quimera, la simulació i la representació, on el demiürg mou els fils al seu gust, on els personatges són titelles però de vegades, titelles feliços.

Per fi actor i personatge es troben, els dos busquen l’ amor de Cecilia, els dos volen viure una vida lliure i plena i els dos es barallen per existir però un és una imatge idealitzada en la nostra consciència i l’ altra correspon a algu viu.

One thought on “LA ROSA PÚRPURA DEL CAIRO

  1. Retroenllaç: LA ROSA PÚRPURA DEL CAIRO | Les millors pel.licules de la nostra vida

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s