CINEMA PARADISO

Director: Giuseppe Tornatore
Actors: Philippe Noiret
Jacques Perrin
Salvatore Cascio
Brigitte Fossey
Any: 1988
Nacionalitat: Itàlia
Gènere: Drama

pARADISO

ARGUMENT

En l’ Itàlia de la de la postguerra, en un petit poble sicilià, l’ únic entreteniment de la gent és el cinema. Un remei per passar les penúries i els mals temps.

Alfredo (Philippe Noiret)és l’ operador, amb l’ ajut de Totó (Salvatore Cascio), un nen ple de curiositat pel setè art. El capellà del poble és el gran censor i totes les imatges on els protagonistes es petonegen són questionades. Un dia el cine es crema, Totó arrastra a Alfredo fins la sortida però no pot evitar que aquest es quedi cec. Totó ocupa el seu lloc i continua servint els fotogrames que procuren la felicitat de la gent.

El noi, ara ja adolescent, s’ enamora d’una xicota nouvinguda al poble però quan te que anar al servei militar, la noia marxa i Totó li perd la pista.

Quan el xicot torna se n’adona que sols te futur fora de la població i parteix.

Passa el temps, Totó és ja Salvatore (Jacques Perrin) i s’ha forjat un futur. Li arriba la noticia de la mort d’ Alfredo i torna per asistir a l’enterrament. Allà trova a la seva mare i als seus antics amics i compareix en la demolició de l’ antic cinema, ara en runes, per construir un aparcament.

Salvatore es recrea amb un muntatge dels millors petons de la història del cine, recupera el temps perdut i assoleix la nova realitat, ja sense censura.

PARADISO 1

COMENTARI

Tornatore realitza un homenatge al cinema a traves dels ulls d’un nen que es converteix en adolescent i després en adult. El pas del temps és la nostàlgia per un passat perdut, per uns amics, uns amors i una vida que ja no tornaran i per un cine i una manera de veure’l que ja no seran mai iguals.

El record del cinema és el record d’un temps ja inabastable. La vida, el cine i un mateix han canviat i res serà ja igual. L’ enderroc del vell cinema és el símbol de la demolició també dels vells temps. Assetjat per la televisió, les noves tecnologies i les noves i diverses formes de vida, el cine i el seu suport cauen enderrocats, davant l’ expectació dels parroquians. És una època que mor, que s’ acaba i els que l’ han viscut es queden amb les imatges al cor.

Aquestes representacions són el símbol de l’ il•lusió i la felicitat en un país deprimit, el cine com paradigma de la realitat social. Tornatore rememora la infància del personatge, ressegueix amb la seva mirada, les descobertes de mons nous i els enganys que donen peu a la màgia del cinema.

Per fi, el film realça l’ amistat entre un home i un nen, units per les representacions cinematogràfiques però també per l’ art de la imatge com una forma d’ aprenentatge, una escola de vida.

Salvatore, ja adult, repassa les imatges vedades quan era petit i conserva a casa seva les fotografies dels grans: Gable, Mastroianni o Gassman, les icones del cinema l’ acompanyaran per sempre.

La pel•lícula la complementa  la melancòlica música d’ Ennio Morricone i va guanyar el oscar al millor film de parla no anglesa en 1989.

One thought on “CINEMA PARADISO

  1. Em va resultar molt i molt entranyable.

    També hi ha una cosa. No només als films on l’argument passa en un passat d’infantessa sabent que l’està recordant un adult, també en les fotografies nostres de quan érem petits, el nen ve a significar “totes les possibilitats futures del món” i l’adult allò al que únicament ha arribat (només era una reflexió).

    Una abraçada, Toni; ens veiem.
    podi-.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s