LOS PÁJAROS

los pajaros

 

Director: Alfred Hitchcock

Actors: Tippi Hedren

               Rod Taylor

               Jessica Tandy

               Suzanne Pleshette

               Verònica Cartwright

Any: 1963

Títol original: The birds

Nacionalitat: USA

Gènere: Suspens

Subgènere: Terror

 

EN MEMÒRIA DE ROD TAYLOR, TRASPASSAT EN EL MES DEL GENER DEL 2015.

 

ARGUMENT

Melanie Daniels (Tippi Hedren), coneix casualment en una botiga d’ ocells a Mitchel Brenner (Rod Taylor). Aquest la confon amb la dependenta quan vol comprar uns agapornis, un ocells exòtics per l’ aniversari de la seva germana Cathy d’onze anys.

Com l’ home se’n va de buit pel malentès, Melanie esbrina que Mitch té una casa en la costa en Bahia Bodegas i el cap de setmana s’hi acosta i li regala els ocells.

Però quan torna al port, una gavina l’ ataca i li produeix una petita ferida. Acollida en la casa dels Brenner coneix a la germana de Mitch, Cathy(Verónica Cartwright) i a Lydia (Jessica Tandy), la seva mare.

Melanie es té que enfrontar a dues incerteses; d’ una banda Lydia és una mare gelosa i possessiva, poc procliu a perdre de vista al seu fill i contempla amb mals ulls l’ aproximació de Mitch i la noia. D’ una altra banda, segueixen succeint coses estranyes amb els ocells.

De cop, un estol d’ orenetes baixa per la xemeneia i envaeix l’ espai familiar, més enllà, quan els nens celebren la festa d’ aniversari de Cathy, són atacat per les gavines i tenen que refugiar-se en la casa.

Així, la presència dels ocells es va fent cada vegada més agressiva i inquietant. Un home de la població és mort i encegat pels ocells.

Gran quantitat de gavines i corbs se situen davant el col·legi, la professora, Annie (Suzanne Pleshette) i Melanie fan sortir als nens però aquests, malgrat fugir en desbandada, són ferotgement atacats pels ocells.

Les escenes de pànic es succeeixen in crescendo. El responsable d’una gasolinera és atacat i la benzina es derrama, un home tira a terra un misto a l’ encendre un cigar, tot esclata i crema. En tant els ocells tornen a atacar i Melanie viu ,tancada en una cabina telefònica, les ferotges batudes de les aus. La mestra també és assetjada i morta.

Mentrestant, la por i la histèria van pujant de to. Els Brenner i Melanie es tanquen en la casa familiar i deixen forrellades amb fusta les finestres.

Quan Melanie va a les golfes, els animals l’ ataquen sense commiseració i sols l’ arribada de Mitch i el seu ajut la lliuren de morir.

Finalment, els ocells cessen les seves escomeses. Abans que s’ inicií un nou atac, Mitch surt curosament de la casa, agafa el cotxe i introdueix en ell a la mare, la germana i a Melanie i fuig cap a un destí incert, en tant els ocells són amos de la casa i el territori.

 

 

 

COMENTARI

Clàssic d’ Hitchcock, on la por no esdevé de monstres paorosos sinó d’ animals en principi amigables, el director anglès substitueix el suspens i el misteri pel terror i els cops d’ efecte.

La pel·lícula mostra com allò petit i inofensiu es pot tornar perillós i abominable.

El film planteja diversos sub textos. El paper del mascle, com en altres films del director esta posat en dubte, el protagonista és un personatge amb por a la femineïtat, viu amb la mare, una dona gelosa i possessiva i es veu barrejat en una rivalitat femenina que crea tensió entre les dones. Tot i això Mitch es redimeix amb el seu comportament heroic final.

Curiosament el nom dels ocells que vol comprar Melanie són uns agapornis, és un nom llatí el derivat del qual és ocells de l’ amor, és allò que en definitiva cerca la protagonista. Els ocells ataquen en moments altament simbòlics, quan mare, filla i Mitch estan en la casa, un atac a la entitat familiar, ataquen preferentment a les dones, un punt més en la ideologia misògina d’ Hitchcock i els hi agrada especialment el cabell de Melanie, un aspecte pertorbador de la femineïtat, que presenta aquí un caire fetitxista.

Hitchcock tanca a les seves víctimes en petits espais quotidians, aquells que suposadament donen seguretat, la casa, una cabina telefònica…però no és així, aquests indrets són els escollits per allò que produeix el terror i la incertesa per atacar amb més acarnissament.

Hitchcock relata la sensació del caos, la degradació social, els ocells com un avançament de l’ apocalipsi, la plaga com una revelació del fracàs humà

No hi ha raons lògiques per les escomeses però aquestes es donen planificades en massa. Els animals ataquen de forma intel·ligent i s’ apunta la possibilitat que la presència de Melanie hagi atret als ocells, convertint la pacífica vila de Bodega Bay en un infern.

Els ocells en la terra són bilions. La rebel·lió dels ocells podria ser la fi del món. Tot són hipòtesi a les que Hitchcock no dona resposta.

Allò que comença sent inquietant passa a ser angoixant i esdevé apocalíptic, a través d’una tensió i una planificació cinematogràfiques sense pauses i perfectament estructurades.

 

2 thoughts on “LOS PÁJAROS

  1. Efectivament, un clàssic. La veritat és que no recordava exactament la relació entre els protagonistes i molt menys vaig establir al moment de veure-la metàfores o simbolismes. La lenta però progressiva aparició dels ocells sobre la ciutat, qui sap si sobre tota la Terra, és allò que va romandre a la meva ment.

    podi-.

    M'agrada

  2. Hitchcock crea in in crescendo impecable i aquesta pel.licula, com moltes, es pot veure dixant-se portar per l’ acció, cosa força disfrutable ,o intentant desxifrar alguns còdis del director i que aquí no he comentat prou; per exemple : la misogiia, en les pelis d’ Hitchcock les dones sempre són víctimes i pateixen. O el missatge ecològic, què li ha passat al món, què hem fet per què els ocells hagin embogit i ens ataquin?.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.