MAPS TO THE STARS

 

Maps_to_the_Stars-875832462-large

 

Director: David Cronenberg

Actors: Julianne Moore

             Robert Pattinson

             John Cusack

             Mia Wasikowska

             Olivia Williams,

             Evan Bird

Any: 2014

Nacionalitat: Canada

Gènere: Drama

Subgènere: Cine dins del cine

 

ARGUMENT

   Agatha (Mia Wasikowska) és una noia que arriba a Los Angeles amb ànim de provar sort en la meca del cine; lloga una limusina que condueix Jerome Fontana (Robert Pattinson), un actor que treballa de xofer, i gràcies a Carrie Fisher, aconsegueix feina d’ assistent en la casa d’ Havana Segrand (Julienne Moore), una actriu consagrada, que viu sota l’ estigma del suïcidi de la seva mare, Clarice Teggard.

En tant, assistim a la quotidianitat en la vida de Stafford Weiss (John Cusack), un terapeuta que escriu llibres i dona consells d’ auto ajuda en la televisió , la seva dona Christine (Olivia Williams) i el seu fill de tretze anys Benjie (Evan Bird), un noiet cregut i malcarat, ple de mal humor i addiccions.

Stafford i Olivia viuen plens de secrets, en realitat Agatha és filla seva i germana de Benjie, de petita va incendiar la casa i ara pateix un cos xacrat per les cremades, ha estat ingressada uns anys en un manicomi i ara és rebutjada pels pares.

Per la seva part, el matrimoni guarda un altre secret, la parella són germans, separats de petits, es van trobar i es van casar sense saber el seu parentesc.

L’ acció és desenvolupa des de la vacuïtat al drama; Benjie, que se sent postergat en la seva última pel·lícula per Roy, un altre actor juvenil que li roba les escenes, el mata . Havana s’ho munta amb Jerome, que s’ ha convertit en amant d’ Agatha, aquesta ho veu, i quan Havana li recrimina la seva poca dedicació a les feines de la llar, la noia li obre el cap.

Benjie ha estat detingut pel seu crim però s’ escapa i va a trobar a Agatha, els dos germans, superats pels esdeveniments es prenen un munt de pastilles i se suïciden.

 

mAPS i

 

COMENTARI

     Cronenberg retrata amb agudesa, nuesa i crueltat el món d’ Hollywood al que pertany.

Estem davant una faula amarga, plena de personatges egòlatres, pretensiosos, plens de vanitat, incapaços de mirar al seu voltant i de posar-se en el lloc de l’ altre.

El director canadenc filma una història coral, en la que treu a la superfície, l’ epidermis del món del cine, la superficialitat i la immaduresa que rodeja a les estrelles d’ Hollywood.

Estem davant un verdader film de terror, doncs els personatges són monstres que per si fos poc, es troben constantment amb els seus propis fantasmes.

Cronenberg juga amb les possibles similituds amb la realitat; Benjie és un retrat de l’ inestable Macaulay Culkin que agafà fama de nen per “Solo en casa”; Havana i el fantasma de la mare, Clarice Taggart, voregen les relacions de Lana Turner i la seva filla Cheryl Crane.

Tots els personatges són repel·lents, menteixen als altres i és menteixen a si mateixos; Stafford, un guru de l’ auto ajuda, ple de conflictes amb si mateix, Habana tan cruel i cínica que és absolutament feliç quan coneix la mort de Micah, el fill de l’ actriu a la que podrà substituir per culpa de l’ accident. Habana es mostra també insensible quan lliga sense cap mirament amb l’ amant d’ Agatha, la seva assistent.

Benjie és un nen malcriat, sense límits, aclaparat als tretze anys pel sexe i les drogues, que juga a humiliar i a matar, primer un gos, després a un ser humà, sense comprensió d’on estan el límits dels seus actes.

Agatha es vol redimir del mal causat al provocar intencionadament un incendi però és rebutjada i expulsada de la casa familiar.

Totes les relacions estan basades en la mentida, en semblar i no en ser, en cercar l’ èxit, la fama, la popularitat, el triomf….menyspreant la capacitat d’ estimar i de actuar amb honestedat.

Són gent atrapada pel seu passat, Havana, veu constantment el fantasma de la mare que l’ assetja, tot està marcat pel record mal assimilat del preterit, la solitud, la bogeria, l’ incest i la mort. La sàtira sobre Hollywood es torna tragèdia cruel.

Cronenberg ja ens te acostumats en tots els seus films a un punt de sang i violència, aquí està un tant moderat en aquest sentit, tot i les cruentes escenes en que Benjie mata a Roy en qui veu el fantasma del passat o quan Agatha colpeja repetidament i amb acarnissament a Havana fins a matar-la.

La visió del director canadenc concorda amb la seva cinematografia, alteracions de la ment, fluids que es traspassen , contagi… en realitat una visió descarnada i pessimista del ser humà, que aquí és vincula al món del cine.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.