MAD MAX, LOS SALVAJES DE LA AUTOPISTA

 

mad Max

 Director: George Miller

Actors: Mel Gibson

             Joanne Samuel

Any: 1979

Títol original. Mad Max

Nacionalitat : Austràlia

Gènere: Ciència ficció

Subgènere: Road movie

 

ARGUMENT

En un món futur, després d’ un possible esclat nuclear, regna l’ anarquia i el desordre més desorbitats.

El be més apreciat és la benzina que s’ ha esgotat. Bandes de salvatges motoristes, pul·lulen per autopistes i carreteres per robar-la i per imposar la seva llei.

L’ única autoritat són esquadrons de policia que s’ organitzen contra el bandolers.

Un dels policies és Max Rockatansky (Mel Gibson), que roda per les arteries de transit amb el seu company Jim Goose. Max esta casat amb Jessie (Joanne Samuel) i la parella te un fill.

Els policies aconsegueixen eliminar al genet de la nit, un personatge que sembrava el terror allà on anava però el grup de bàrbars és ampli i no te escrúpols. En una de les seves incursions ataquen el vehicle de Goose que s’ estavella i és cremat amb el policia a dins.

Max ha vist tant la crueltat dels bandits com les concessions que realitza la llei, que allibera a Johnny the boy, un dels cabdills dels motoristes, així que decideix abandonar el cos.

Recull a la seva dona i al seu fill i marxen cap el nord però són perseguits per la banda. Quan Max esta buscant a la seva esposa, aquesta és assetjada pels bandits i fuig amb el nen però són assaltats per els motoristes, que els maten.

Max decideix venjar-se, es col·loca de nou l’ uniforme policial i surt en busca dels dolents. És ferit en un genoll però tot i així va disparant i acabant amb tots els membres del grup. A the boy, l’ últim que sobreviu, l’ emmanilla en el seu vehicle i li cala foc, com venjança per la mort de l’ amic.

En l’ última escena contemplem a Max en el seu vehicle, marxant solitari cap a indrets desconeguts.

Mad Max I

 

COMENTARI

Mad Max és el primer capítol d’una sèrie de tres que tindran com a protagonista a aquest personatge. Aquí ens és presentat i contemplem la seva evolució de guardià de la llei fins a venjador amargat i sense destí.

La sèrie te tots els ingredients de la ciència ficció però aquest primer capítol és més be un thriller d’ acció i violència. En realitat juga a amagar gèneres, doncs l’ arribada dels motoristes a la població, el desgavell que ocasionen i la persecució que més tard es produeix, tenen tots els elements del western si substituïm els cavalls per les motos. Igualment el reflex del personatge central, solitari, dur, afligit… te molt a veure amb els herois del western.

La pel·lícula es vincula en alguns moments al cine de terror, tant per la ferotgia dels dolents com per alguna escena, com la del bosc, en la que Jessie és perseguida per personatges fantasmagòrics i a penes entrevistos.

Es pot considerar finalment una road movie post apocalíptica, on els vehicles rodats, motos i cotxes són els verdaders protagonistes que donen sentit al guió d’un film que es va convertir en cinema de culte.

Mad Max vindria a ser també una espècie de “Harry el sucio” de finals de la dècada dels 80. En principi Max és un agent que lluita pel manteniment de l’ ordre establert, com en la sèrie d’ Eastwood, la corrupció policial, l’ arbitrarietat de les lleis i aquí la mort dels seus essers més estimats a mans del violents, desferma una apologia de la venjança i de la força. Tot ressalta de tal manera perquè el públic comprengui els motius de Max i fins i tot s’ identifiqui amb la seva conducta. Tot i que al final contemplem a un home solitari i abatut que s’ assembla massa a aquells que persegueix.

Estem davant el clàssic argument en el que el justicier esta dotat de sobrades raons per actuar i per legitimar un ordre que la legalitat és incapaç d’ establir.

Quan Max abandona la seva aparença civil i es col·loca de nou l’ uniforme negre de la policia, sabem que s’ esta investint de poders extra policials, que el nou heroi actuarà sense pietat contra aquells que han atemptat contra la seva família.

La pel·lícula manté escenes plenes d’ acció i el rodatge des d’un vehicle, amb la càmera a ras de terra, magnifica les seqüencies de persecucions a la carretera.

Miller dona intensitat a algunes imatges i ens sorprèn amb alguna el·lipsis, com quan Jessie és atropellada pels motoristes però no contemplem la seva mort i si com una sabatilla de la noia queda abandonada en la carretera i com la pilota del nen surt rodant.

En el 2015 s’ estrena un nou episodi de la sèrie, ja sense Mel Gibson però amb el mateix director.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.