HIROSHIMA MON AMOUR

Hiroshima_mon_amour-915742795-large

Director: Alain Resnais

Actors: Emmanuelle Riva

             Eiji Okada

Any: 1959

Nacionalitat: França

Gènere: Cine d’ autor(Nouvelle vague)

 

ARGUMENT

     En Hiroshima dos amants jeuen al llit, ella (Emmanuelle Riva) és francesa, ell (Eiji Okada) és japonès; la dona ha vingut ha rodar un film, es actriu. La família d’ ell va patir els efectes de la bomba atòmica mentre l’ home estava en la guerra.

Els amants s’ estimen, reflexionen sobre el que va passar en la ciutat però la relació és fugaç, la dona te que marxar cap a Paris al dia següent, ell es quedarà.

La gent es manifesta contra les seqüeles de la bomba i mentrestant els amants es tornen a citar, els dos estan casats i són feliços amb les seves parelles, tornen a jeure plegats.

Un flash back ens introdueix en les antigues relacions de la dona; quan la guerra, en la petites localitat de Nevers on vivia, el seu amant va ser un jove alemany i el van matar, ella va ser estigmatitzada per aquesta causa.

Els amants tenen setze hores fins que surti l’ avió i es dediquen a rememorar al voltant de les seves vides, el passat s’ entrellaça amb el present.

Ell li demana a la dona que es quedi, ella se’n va. En una última escena, ella pretén que ja ha oblidat a l’ home, ell sempre tindrà un nom, Hiroshima, ella sempre tindrà un nom, Nevers.

hIROSHIMA

COMENTARI

     Alain Resnais debuta com a director amb aquest film, en realitat “Hiroshima mon amour” i “Los cuatrocientos golpes” de François Truffaut s’ exhibeixen en Cannes en el mateix anys 1959 i signifiquen el tret de sortida d’ allò anomenat “nouvelle vague”.

Els directors volen deixar una empremta d’ autor, que la càmera escrigui la història, que es mostri la realitat despullada, sense additaments.

Resnais trenca el ritme narratiu per , a través de flash backs, integrar-se al voltant dels records, la memòria , els somnis dels protagonistes i les premonicions de la presència de l’ altre en fets del passat. La realitat del món preterit els conforma i els defineix en el moment present.

Més enllà d’ aquest joc metalingüístic, el muntatge és protagonista i Resnais planteja una història d’ amor “fou”, dos desconeguts es troben a Hiroshima, s’ agraden, se’n van al llit, però la dona te que marxar d’ immediat a Paris.

Resnais ens mostra a través dels seus personatges, el sentiment de fugacitat, la fragilitat de les relacions humanes, el temps que s’ escapa, la força de l’ amor avui, la força de l’ oblit demà.

El director expressa un punt de vista circular, de jove la dona es va enamorar d’ un alemany, d’ un enemic al que maten, l’ amor impossible es torna a donar catorze anys després , igual que el primer.

Els personatges no tenen noms però es citen en el record per la denominació de les seves ciutats, ella és Nevers, allà on vivia quan era lliure, quan no era ningú, quan es va enamorar per primera vegada, allà on va tenir vint anys; ells és Hiroshima, un símbol de caiguda i destrucció, com ho és el punt final de la relació.

Resnais inicia el film mostrant els cossos entortolligats dels amants, la pell, la suor i sense solució de continuïtat ho superposa amb l’ horror de la bomba, dos mils morts, vuitanta mil ferits, la pell que cau, un ull sense pupil·la, els cossos cremats, homes amb risc de ser estèrils, dones amb problemes de malformacions pels seus fills.

Resnais reclama la memòria, els amants també pensen com d’ insuportable serà l’ oblit, com és possible estar amb algú a qui potser no es tornarà a veure mai més.

El director francès basa el relat en el guió i els diàlegs de Marguerite Duràs, diàlegs vius, penetrants, plens de retòrica i un punt intel·lectuals i poètics.

Nevers com Hiroshima, totes les histories d’ amor ho són també de pèrdua, desamor i destrucció.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.