GUARDIAS Y LADRONES

Guardias_y_ladrones-957828654-large

 

Director: Mario Monicelli/Steno

Actors: Totò  

             Aldo Fabrizi

             Rossana Podesta

Any: 1951

Títol original: Guardie i ladri

Nacionalitat : Itàlia

Gènere: Comèdia

 

ARGUMENT

     Ferdinando Esposito (Totò) és en la Itàlia de la postguerra un lladregot de poca volada, un dels seus trucs és ensarronar a turistes americans en les runes de Nàpols i fer-li’ls creure que ha trobat una moneda antiga de gran valor; amb l’ ajuda d’un còmplice els hi encoloma la troballa a canvi d’una suma estratosfèrica.

Un dels turistes se n’ adona que l’han ensarronat i requereix els serveix d’un policia, Lorenzo Bottoni (Aldo Fabrizi), els dos persegueixen al lladre que fuig en un taxi al que no paga, fins que pot escapar.

A l’ arribar a comissaria, Bottoni és retret pels seus superiors i l’ amenacen amb l’ acomiadament si no captura a Esposito però te una última oportunitat i durant tres mesos pot investigar el cas i detenir al pispa.

Bottoni esbrina on viu Esposito, que ha fugit, fa que el seu fill faci amistat amb el noi dels Esposito i entra en contacte amb la família.

Al cap dels dies s’ha travat una gran amistat entre les parenteles i fins i tot s’ inicien relacions sentimentals entre Liliana (Rossana Podestà), la filla gran dels Bottoni i Alfredo, l’ hereu dels Sposito.

Quan ambdues famílies han quedat per dinar, apareix Ferdinando, aquest contempla com els Bottoni són una família humil com la seva i com l’ acomiadament de Lorenzo seria un desastre i accepta, compungit, la detenció.

 

foto-guardie-e-ladri11

COMENTARI

Totó va fer quasi cent pel·lícules i ha estat considerat un dels grans comediants del cine italià en particular i del cine en general.

Totó crea un personatge que explota en totes les seves pel·lícules, un pillet, un murri, un vividor però amb un gran cor i sentiments, per això el seu estereotip ha estat comparat al de Charlot.

En aquest film, un dels millors de la seva carrera, hi ha una llarga escena en l’ inici que beu de les fonts del cine còmic mut i del slapstick; Totó corre perseguit camp a través pel guàrdia, el taxista i el turista enganyat, aquests ensopeguen, cauen i perden a la seva presa, tal·losos i maldestres. Estem davant la representació plena d’ humor i sàtira, que haguessin pogut signar Chaplin o Buster Keaton.

Les pel.licules, d’ aquesta època, la postguerra, tal com “Guardias y ladrones”, incideixen en aquest context, encara influït pel neorealisme. Sposito és un lladre, Bottoni un guàrdia però els dos pertanyen a la mateixa classe social, els dos passen necessitats econòmiques. Han de mantenir una família i en definitiva són dos infeliços en el context d’una Itàlia miserable i empobrida.

Així que, malgrat que un representa l’ordre establert i actua al servei del poder i l’ altra és un transgressor de la llei, els dos estan units per les mancances i dificultats per sostenir una vida digna.

L’ emotiu final, mostra la relació de fraternitat que han consolidat les famílies i com els dos personatges protagonistes, antitètics, se senten companys i solidaris, cenyits per un mateix sentiment de classe i cadascun s’ esforça per què l’ altre no surti gaire perjudicat en la juguesca.

Monicelli i Steno plantegen una comèdia social d’ embolics amb algunes escenes magistrals, la de la persecució, ja citada, la del barber, quan Bottoni es troba al lladre afaitant-se en la cadira del costat o el dinar de les dues famílies en el que els dos homes juguen el seu paper, escapar de l’ un, detenir a l’ altre.

El joc entre Totó i Fabrizi és el del clown i el blanc. Un, seriós i assenyat, l’ altre sempre disposat a fer-li la guitza. També hi ha influències de la comèdia de l’ art i els protagonistes són els putxinel·lis a la recerca de la felicitat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.