QUE VERDE ERA MI VALLE

Qu_verde_era_mi_valle-835955292-large

 Director: John Ford

Actors: Walter Pidgeon

             Maureen O’ Hara

               Roddy Mc Dowall

Any: 1940

Tito original: How green was my valley

Nacionalitat: USA

Gènere: Drama

 

ARGUMENT

Un home, Huw Morgan (Roddy Mc Dowall), recorda la seva infància en una vall minera de Gales, cinquanta anys enrere.

El seu pare, Gwylgim i els seus germans són miners i la dona i Angharad (Maureen O’ Sullivan) i la filla és dediquen a les feines de la casa.

Ivor, el germà gran, es casa amb Bronwyn, la seva promesa però la vida tranquil·la s’ acaba aviat; Evans el propietari de la mina, decideix rebaixar el salari als miners.

La competència fa que en altres llocs els assalariats treballin per menys diners, els germans Morgan proposen crear sindicats i anar a la vaga però el pare s’hi oposa i els fills se’n van de casa.

La vaga es declara i dura vint i dues setmanes, Gwylgim es converteix en un esquirol i sols Beth, la seva dona, el defensa; tornant d’una reunió amb els miners Huw i la mare cauen en un toll gelat, al nen se li congelen les cames i té que passar una temporada al llit.

Gruffyd (Walter Pidgeon), el pastor de la població, és qui l’ anima i l’ impulsa per al restabliment, quan la mare es recupera rep la felicitació dels miners, s’ organitza un dinar per celebrar-ho i es produeix la reconciliació familiar.

Gruffyd recolza als treballadors perquè formin un sindicat; la vaga s’ acaba però alguns homes no tornen al lloc de treball, dos germans contemplant la precarietat laboral decideixen emigrar a Amèrica en tant Huw es refer i torna a caminar.

Un nou conflicte apareix, Lestyn Evans, el fill de l’ amo de la mina, demana permís per iniciar una relació amb Angharad però la noia està enamorada de Gruffyd, el pastor, tot i que aquest anteposa la seva missió espiritual a l’ amor.

Angharad es casa amb Lestyn, un home a qui no estima; Huw, ja recuperat va a l’ escola, entre el despotisme del mestre i la burla dels companys, el noi torna avergonyit a casa, un amic de la família, antic boxejador, ensenyarà aquestes arts al nen i posarà al professor en el seu lloc.

El temps passa, Ivor, un dels fills de la família, queda atrapat sota una vagoneta i mor, Huw vol deixar els estudis i substituir al germà en la mina.

Allà Huw aprèn la duresa i la ingratitud de la feina però també es converteix en un més dels treballadors, deixa de ser un nen, guanya el seu primer sou i es transforma en adult.

Angharad torna a la vall, té intenció de divorciar-se de Lestyn i continua enamorada de Gruffyd, la xerrameca i els comentaris s’ estenen per la població i Gruffyd decideix marxar de la vall.

Un dia es produeix un enderrocament en la mina seguit de fortes explosions, Huw baixa , troba al pare atrapat i malferit i aquest mor en braços del fill.

 

quc3a9-verde-era-mi-valle

 COMENTARI

     Ford realitza una dels seus millors films i guanya en 1941 cinc oscars: pel·lícula, director, actor de repartiment, fotografia i decoració en blanc i negre.

Si en el historial del director irlandès destaquen els westerns, també queda sempre un racó pel món de Gal·les i d’ Irlanda, pel compromís amb tot allò que va ser i pel lloc on va néixer.

En aquesta cinta, Ford recrea el món dels miners en una vall gal·lesa, realitza un retrat social, un retrat de familiar i un retrat psicològic.

El director mostra en primer lloc la duresa de l’ entorn, les vagues, les reivindicacions socials, la lluita de classes, un tant edulcorada pel marc familiar, la solidaritat, la injustícia…

És un univers en descomposició, la mort del pare i abans d’un fill, l’ acomiadament d’ altres membres de la família, són un exemple d’una estructura social que s’ acaba, els homes tenen que emigrar a la recerca del paradís, de l’ Edèn, a Amèric. Ford recrea elements biogràfics.

La pel·lícula relata el microcosmos familiar, les diferències generacionals entre el pare, obedient al poder, i els fills, rebels i reivindicatius però per sobre d’ això existeix l’ unitat del grup davant l’ infortuni.

La força de les dones es fa també palesa, la mare és un puntal per sostenir la família, Angharad, la filla, està disposada a enfrontar-se a l’ àmbit que l’ acull per tal de reivindicar el seu amor pel pastor.

El nen, Huw, és el referent central de la història, ell marca el punt de vista, la seva veu en off inicia i acaba la narració.

Estem davant un retrat d’ aprenentatge, el pas cap a la maduració d’un nen, que forçosament ha de convertir-se en adult, el film mostra un record nostàlgic per les bones coses que ja no existeixen, per la pàtria física de la terra, per la pàtria simbòlica de la infància.

Ford es recrea en mostrar el cantó amable, les festes, les costums, la vida quotidiana, les cançons, els casaments, la religiositat, l’ estricte voluntat de seguir unes normes, unes regles de conducta, guiades per l’ ètica i el sentit comú, és un cant a una manera de viure.

Ford no eludeix el punt agre, la injustícia social, la hipocresia, la doble moral d’una societat tancada en si mateixa que, s’ esforça en jutjar als que no actuen com ells pensen.

L’ església mostra dues cares, Gruffyd és l’ home trastornat entre el deure i l’ amor, aquell que vol moralitzar als seus feligresos però que a la fi és mostra decebut amb ells: “De jove vaig pensar que conqueriria el món amb la veritat”, diu, i contrasta amb el discurs del sindicalista: “vostès volen ser els pastors del ramat però permeten que la gent visqui en la pobresa i la misèria”.

En contrapunt, l’ ajudant eclesiàstic, és un fanàtic, aquell que assetja moralment a una noia que ha tingut un fill fora del matrimoni.

El film està ple d’ imatges emblemàtiques, quan la mare defensa en la nit al marit davant els miners; l’ escena en que Huw torna a caminar, incentivat pel pastor; el petó d’ Angharad a Gruffyd, que aquest rep impertorbable, doncs prefereix ocupar-se de la seva missió religiosa; la pallissa que li clava el professor a Huw i que li tornen amb escreix al mestre; la imatge dels miners desfilant cap a la feina…

El quadre del barret ple de sang, quan s’ ha produït l’ enderroc en la mina, ens indica que ha succeït una desgràcia, l’ ascensor baixa al lloc de l’ accident mentre Gruffyd i Angharad es retroben.

Per fi, aquest líric final: el nen repta en la mina, el pare mor en els seus braços i així abraçats pugen en l’ ascensor, més tard contemplem la imatge en primer pla de la mare i la filla i apareixen simbòlicament pare i fill de la mà, amb els germans que arriben, un últim pla que vol significar la regeneració i la profunda unitat de tot el grup més enllà del món terrenal.

La veu en off del fill pronuncia les últimes paraules: “Els homes com el meu pare, no moren, segueixen en la memòria com ho van fer en vida, que verda era llavors la meva vall”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.