EL SILENCIO DE UN HOMBRE

 

El_silencio_de_un_hombre_El_samur_i-635226582-large 

 

Director: Jean Pierre Melville

Actors: Alain Delon

             Nathalie Delon

             François Perier

             Cathy Rosier

Any: 1967

Títol original: Le samourai

Nacionalitat: França

Gènere: Cine negre

 

ARGUMENT

Jeff Costello (Alain Delon), surt de casa seva, roba un cotxe, compra una pistola, va a veure una dona perquè digui que ha estat amb ella i li doni una coartada, més tard es dirigeix a un nigh club, entra en un despatx i mata a un home.

Varies persones el veuen, especialment, Valerie, la pianista del local (Cathy Rosier), que es creua amb ell.

Jeff va després a un club de joc, en tant la policia es posa en marxa i porta a comissaria a diversos homes, la descripció dels quals coincideix amb la de l’ assassí.

El cas és dirigit pel comissari (François Perier) que comprova la coartada de Costello, visitant a Jane Lagrange (Natalhie Delon)que confessa va estar amb l’ home en l’ hora del crim, tal com havia acordat dir.

La pianista, amb la que es va creuar el dia del delicte, diu no reconeixe’l, així que la policia te que deixar en llibertat a Costello.

Al dia següent, aquest va a cobrar el servei però l’ home que li te que pagar li dispara, ferint-lo lleument i fuig.

Els que l’ han contractat saben que la policia sospita d’ ell i el volen eliminar.

Dos homes de la policia va a casa de Costello i col·loquen un micròfon per seguir els seus moviments. Quan aquest torna a casa, observa alguna cosa estranya, l’ ocell que guarda en la gavià està excepcionalment agitat, l’ home sospita i descobreix el transmissor.

Costello decideix posar-se en contacte amb la pianista, sap que el volen matar i vol conèixer qui són per avançar-se i protegir la seva vida. L’ organització es torna a posar en contacte amb Costello. L’ home que el va a veure diu que el volen tornar a contractar per una nova missió i li paga perquè la realitzi, Costello el redueix i l’ obliga confessar el nom del seu cap.

L’ assassí a sou, eludeix a la policia després d’ una prolixa persecució en el metro, va a l’ adreça que li han donat i mata al cap de l’ organització criminal.

Però, professional escrupolós com és, acudeix seguidament al night club per complir la nova missió encomanada, la víctima és ara la pianista. La policia l’ ha seguit , dispara contra Costello i el mata, després comprova que la pistola amb la qual tenia que realitzar l’ encàrrec no tenia bales.

el silencio de un hombre

COMENTARI

Melville realitza una pel·lícula lacònica, despresa de gestos superflus, econòmica de mitjans i posada en escena, és un clima bressonià per un dels paradigmes del cine negre europeu dels anys 60. S’ emmarca dins el cine francés que rendeix tribut al vell cine d’ Hollywood i es es fa dir “Polar”.

El director recrea el retrat d’un assassí a sou, un samurai, un llop solitari, el perfecte professional sense sentiments, sense emocions, sense remordiments, que fracassa en el seu últim encàrrec, quan li manen matar a la dona que l’ ha protegit. Metòdic, rigorós, auster, inexpressiu, és l’ home sol contra tot, més enllà de l`ètica de la seva missió.

La pregunta que li fa la pianista queda en l’ aire: “quina classe d’ home és vostè?”.

Melville mostra a aquest ser fred i meticulós, que mata a algú que no coneix i que no li ha fet res però no explica mai els seus motius, els seus perquès.

L’ acció transcorre en estacions de metro, en vagons silenciosos, en passadissos que no porten a la llum, tot el món pel que es mou Costello és soterrani i laberíntic com la seva vida.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s