PESADILLA ANTES DE NAVIDAD

Pesadilla_antes_de_navidad-136057718-large

 

Director: Henry Selick

Títol original: The nightmare before Christmas

Any: 1993

Nacionalitat: USA

Gènere: Animació

 

ARGUMENT

En l’ inframón d’ Halloween City s’hi troben tots els monstres sorgits de la imaginació humana, des de Dràcules a vampirs, homes llop, mòmies i altres. El seu cap és Joe Skellington, el rei carbassa, un esquelet curiós, disposat a conèixer el funcionament del món real.

En Halloween City hi habita també Sally, un ser reconstruït a bocins per el Mad Doctor que la cuida.

Joe, coneixedor que els humans celebren el Nadal i que és una festa plena de bones intencions i felicitat, arriba al món real , segresta a Papà Noel i el porta a Halloween City on el posa sota la cura del malvat Oogie Boogie.

Vestit com a Papà Noel, Joe construeix uns fantasmals rens que el porten a casa de tots els nens, però els regals no són gaire adients, Joe deixa en las llars, andròmines monstruoses o joguines que cobren vida, creen l’ espant i ataquen als nens.

Advertida la milícia, dispara i abat a Skellington i els seus rens i el fantasma es te que tornar al seu inframón. Quan arriba a Halloween City, Oogie Boogie ha capturat a Sally i la te presonera al costat de Papà Noel; Joe eludeix les estratagemes del seu rival, es desfà d’ ell i allibera als presoners.

Papà Noel torna a la seva tasca, canvia els joguets execrables per als regals desitjats i mentrestant Joe I Sally inicien una història d’ amor.

18711960_jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

 

COMENTARI

Henry Selick firma aquesta pel·lícula d’ animació però en realitat es pot parlar de la factoria Burton.

Efectivament, l’ estil, l’ humor, la transgressió i tot en conjunt pertanyen a l’ univers de Tim Burton, que dotze anys després si signarà una altra obra mestra de l’ animació: “La novia cadàver”, ara firma tan sols com a productor.

Estem davant una manufactura força original , plena de fantasia i mala bava. Selick/Burton es basen en la tècnica del stop motion, aparentar moviment d’ objectes inanimats, i un seguit de titelles cobren vida a través de la presència i la paciència del seus creadors.

Més enllà de la tècnica, cada personatge respon als estereotips dels relats d’ horror, a un món fosc i terrorífic però sempre tractat amb ironia i senti de l’ humor.

Per acabar-ho d’ adobar, el film es converteix en un musical; els ninots canten i ballen, la banda sonora és excel·lent i cançons com “What’s this?” passen a la història.

La narració és divertida i fora de norma. Què passaria si Papà Noel fos substituït per un esquelet malvat?, què passaria si el tendre nadal fos rellevat per un Halloween ple de fantasmes i ensurts?.

Així, que Selick/Burton, li donen la volta la mitjó; la bondat, els sentiments virtuosos i la cursileria del Nadal són canviats per l’ esperit d’ Halloween, per personatges malèfics estrets dels contes gòtics i dels relats d’ horror, l’avorrit Nadal es converteix en alguna cosa plena d’ emocions.

La transgressió s’ imposa, tot es capgira i te una pàtina subversiva. Burton, que va oferir a la Disney la pel·lícula per rendibilitzar-la, va patir sens dubte, retalls en la seva obra, que no malmeten el seu sentit, tot i que en l’ última part el cantó fosc es dilueix una mica.

Tot torna al seu origen, Papà Noel reparteix regals i els monstres continuen divertint-se en els seus inferns. El missatge final podria ser: no et fiquis en allò que no saps fer, no vagis allà on no et criden.

Un conte tan macabre com desmitificador.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.