THE LODGER (EL ENEMIGO DE LAS RUBIAS)

El_enemigo_de_las_rubias-508721270-large

 Director: Alfred Hitchcock

Actors: Ivor Novello

             June

             Marie Ault

             Malcom Keen

Any: 1927

Nacionalitat: Regne Unit

Gènere: Suspens

 

ARGUMENT

   En Londres s’ estan produint diversos assassinats sense resolució. L’ assassí ha matat ja ha set dones, actua sobre noies roses ,ho fa sempre en dimarts i deixa una empremta, un triangle, i una firma: el venjador.

La senyora Bunting (Marie Ault) regenta una pensió, viu amb el seu marit i la seva filla, Daisy (June), una noia rossa, que te com a promès a Joe (Malcom Keen), un policia, justament l’ home encarregat de resoldre els crims.

A l’ hotel hi arriba un home misteriós i enigmàtic, Un hoste (Ivor Novello), la seva presencia no passa inadvertida a Daisy que inicia un cert coqueteig, que acaba en un idil·li davant l’ enuig de John.

Quan es produeix un nou crim d’una altra noia rossa, l’ hoste ha sortit de la pensió un temps abans a corre cuita. John sospita d’ ell i pensa que pot ser l’ assassí.

John reclama una ordre judicial i revisa l’ habitació del nouvingut, en ella hi troba una pistola, retalls de diaris on es comenten els crims i un anagrama triangular com el que ha triat l’ assassí.

John deté a l’ home i l’ acusa del delicte però aquest aconsegueix escapar i trobar-se clandestinament amb Daisy; la policia li va al darrera i l’ hoste és perseguit per una turba disposada a linxar-lo. Atrapat entre unes reixes, és apallissat per la massa, tanmateix ,quan John se n’ assabenta que un home ha estat detingut in fraganti, quan anava a cometre un nou crim.

L’ hoste és salvat i alliberat, aquest explica com anys enrere la seva germana va ser assassinada per aquest mateix criminal, el venjador, i que des de llavors s’ha implicat en perseguir-lo i detenir-lo.

Quan l’ hoste ja s’ ha recuperat, concreta la seva proposta de matrimoni amb Daisy, davant la satisfacció familiar. En l’ última abraçada de la parella, la mà de l’ hoste es crispa estranyament, voluntat d’ estimar o de matar.

 

SVOD-L-The-Lodger

COMENTARI

Quarta pel·lícula d’un jove Alfred Hitchcock, en el marc de les deu que roda en el cine silent.

Hi trobem tots els elements que caracteritzen la carrera del mestre del suspens, el principal és el tema del fals culpable. Des del primer moment, Hitchcock ens presenta a l’ hoste, un personatge misteriós, enigmàtic, obscur, totes les evidencies porten a l’ espectador a pensar que és l’ assassí, però en l’ últim moment, el guió dona un gir, el presumpte criminal explica les raons que l’ han portat a ser sospitós i es descobreix al verdader culpable.

Res és el que sembla, Hitchcock, com ja faria en altres pel·lícules del seu cine posterior, tanca amb una final tan feliç com ambigu; l’ hoste , ja lliure de culpa, abraça a Daisy, a la seva nova promesa; el director enfoca la seva mà que abraça a la noia i aquesta te més de tentacle, d’ urpa, que no d’ enllaç afectuós; tor resta obert, l’ ambigüitat triomfa.

Potser un model en el que Hitchcock incidirà posteriorment és el de “Sospecha”, on també l’ equivoc i la incertesa , rodegen al protagonista i és difícil calibrar , al final del film, si aquest és innocent o culpable.

D’ altra banda, com ja s’ ha dit, aquí està tot el món d’ Hitchcock, la dona és víctima, assetjada, atacada; inicis del que molts han considerat misogínia galopant del director.

Les dones no són els objectes d’ importuni com a gènere en general, sinó que ho són bàsicament les dones rosses, aquí l’ assassinada, com serà freqüent en el cine d’ Hitchcock, és rossa, tota una fixació. El fetitxisme és, doncs, un altre dels elements centrals del director britànic.

Hitchcock juga àvidament amb les pors col·lectives i allà on condueixen, quan la societat està marcada per un període d’ entreguerres ple de crisi i temors. El director s’ avança a la idea de Lang en “M, el vámpiro de Düsseldorf”, quan un assassí en sèrie és la representació dels pànics col·lectius i com en aquest film o en “Fúria” del mateix director, la ira desfermada de la població, s’ avança a la justícia i es vol prendre aquesta per la seva pròpia mà.

Hitchcock, com més tard Lang, denuncia aquesta conducta esbiaixada de la massa, aquella que portarà, anys després, al feixisme.

Hitchcock fa servir elements cinematogràfics arrelats en tota la seva carrera, per tal de crear tensió i suspens. L’ escala te una utilització constant, el presumpte assassí s’ allotja en les habitacions de dalt, l’ ascens per la graonada és com un viatge cap a la foscor i l’ epidermis del mal, com ja passava en “Sospecha”.

La finestra tal com en “La ventana indiscreta”, és un centre de voyeurisme, un espai per mirar i no ser vist. El mirall reflecteix la dualitat de l’enigmàtic hoste, la porta i la clau són la possibilitat d’ accedir a l’ habitació on habita el monstre, frontera de pas cap el mal, són també incursions habituals en els relats del mestre.

El joc d’ escacs és una lluita de poders, d’ intel·ligències, entre botxí i víctima. El voyeurisme d’ Hitchcock es desferma en l’ escena de Daisy en la banyera i l’ hoste, temptat d’ entrar en el bany. A Hitchcock li agraden, com ja va mostrar en “Psicosis”, les noies febles i nues en remull i al servei del botxí.

Hitchcock utilitza algun truc del cine mut, com la transparència que permet visualitzar a l’ hoste caminant en l’ habitació de dalt , quan veiem la imatge a través del sostre.

El director gradua el ritme, la incertesa i el suspens per arribar a la sorpresa final; l’ hoste no és el botxí sinó que també va ser una víctima, o potser no.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.