CIUDADANO KANE

Ciudadano_Kane-162628605-large

 Director: Orson Welles

Actors: Orson Welles

               Joseph Cotten

              Agnes Moorehead 

              Dorothy Comingore

Any: 1941

Títol original: Citizen Kane

Nacionalitat: USA

Gènere: Drama

Subgènere: Mitjans de comunicació

 

ARGUMENT

Charles Foster Kane (Orson Welles), un dels magnats de la premsa d’ Estats Units ha mort. L’ última paraula que va pronunciar va ser “Rosebud”. Un periodista inicia una investigació al voltant del personatge, volent esbrinar el significat de les últimes paraules que va pronunciar en vida.

A la mare de Kane li regalen una mina d’ or, a partir d’ aquí, el fill comença a fer fortuna. El seu desig és crear un diari i així ho fa: “The Inquirer” i realitza una declaració de principis sobre els continguts de la informació.

Però ràpidament, l’ afany de poder , el reconeixement i  la capacitat de manipulació s’ imposen per sobre d’ una informació veraç.

Casat  amb Emily, l’ enganya amb una altra dona, Susan (Dorothy Comingore). Quan vol iniciar una carrera política i presentar-se al càrrec de governador, el seu rival treu a la llum el seu adulteri i això li fa perdre les eleccions.

Kane, finalment es separa i es casa amb Susan, una cantant aficionada a qui li construeix un teatre d’ òpera i lluita per educar-li la veu perquè triomfi. La dona, aclaparada , intenta suïcidar-se i acaba abandonant a Kane.

citizen-kane-wallpaper-6

COMENTARI

La pel·lícula indaga en la vida de Charles F. Kane, de com amassa una extraordinària fortuna i de com acaba morint de solitud.

El film parla sobre la perversió del somni americà. Kane és el clàssic home fet a si mateix, que ben aviat es desdiu dels seus ideals.

Egoista, pagat de si mateix, els motius de la seva vida són l’ ambició, el poder i la fortuna però sobretot el reconeixement personal i la capacitat de decidir. Tot això el porta a ser temut però no estimat.

Jedediah Leland (Joseph Cotten), el seu únic amic del diari el deixa, la seva dona l’ abandona. Darrera l’ èxit, els diners i el poder, sols hi ha el fracàs personal. Kane viu sol en la seva mansió al costat del seu fidel majordom, Raymond (Paul Stewart)

Altres aspectes que s’ aborden són la  capacitat de poder i de manipulació d’un imperi periodístic. La visió del personatge es realitza des de múltiples punts de vista, que acaben de  completar, a vegades contradictòriament, la seva biografia.

En l’ escena que tanca la pel·lícula, el cartell de prohibit el pas sobre la mansió de Xanadu,és una manera de dir-nos que la indagació sobre la personalitat de qualsevol individu, està sempre barrada i mai hi podrem accedir-hi totalment.

Quan en les últimes imatges, la càmera recorre les possessions de Kane, una vegada mort i les més fútils són enviades a cremar, l’ objectiu s’ aproxima i ens mostra un tros de fusta d’un trineu amb la paraula “Rosebud”.

És un trineu de la infància, l’ únic moment en que Kane, segurament, va ser feliç. El trineu, al costat d’ altres pertinences crema, com símbol d’una vida que és una guspira de foc sense sentit.

D’ una altra banda Welles revoluciona l’ art cinematogràfic amb els seus jocs de llums, els picats i contrapicats  i la profunditat de camp, complementen amb alenada tècnica la descripció humana , psicològica i social del personatge.

El personatge protagonista està inspirat en el magnat de la premsa William Randolph Hearst i en les classificacions de la crítica sobre la història del cine ha estat qualificada en diverses ocasions com la millor cinta de tots els temps.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s