MULHOLLAND DRIVE

mulholland_drive-642348050-large

 Director: David Lynch

Actors: Naomi Watts

                Laura Harring

                Justin Theroux

                 Ann Miller

Any: 2001

Nacionalitat: USA

Gènere: Cine d’ autor

 

ARGUMENT

    Una noia circula en un cotxe de nit en Los Angeles, el vehicle s’ atura , el conductor encanona a la passatgera i li diu que surti, de cop un parell d’ automòbils amb joves beguts que fan carreres, xoca contra el de la noia.

Aquesta surt amb lleugeres ferides i camina fins una casa, veu com els seus propietaris marxen i la dona aprofita per colar-s’hi.

Al poc temps, arriba Betty (Naomi Watts), és la neboda de la mestressa de la casa, és actriu i li han cedit l’ apartament uns dies, doncs te que fer una prova per una pel·lícula.

Betty es troba amb la desconeguda que no recorda res del que li ha passat, ni tan sols el seu nom i es fa dir Rita (Laura Hasting), comprova la seva bossa i hi troba gran quantitat de diners, que amaga.

Rita comença a  recordar alguna cosa, pensa que va tenir un accident i que aquest es va produir en Mulholland Drive, més tard creu recordar un nom, Diane Selwyn, potser sigui el seu, les noies busquen l’ adreça en la guia i s’hi dirigeixen, quan entren clandestinament en la casa es troben amb el cadàver d’una dona.

En tant, Adam (Justin Theroux), és un director de cine d’ Hollywood d’ èxit, té una reunió amb diversos executius i aquests l’ imposen una actriu, Camille Rhodes, pel paper principal de la seva propera cinta, quan arriba a casa es troba a la dona amb el seu amant.

Mentre, Betty efectua una prova per un film i te molt bona acollida, Rita li agraeix tot el que està fent per ella i les dues dones fan ‘ amor.

Coco (Ann Miller), la responsable dels apartaments, li retreu a Betty la presència de Rita, aquesta regira la seva bossa i al costat dels diners hi troba una clau que obre un mecanisme; és un mecanisme que porta a la història de Camille Rhodes (Laura Harring), una actriu que te relacions amoroses amb Diane Selwyn (Naomi Watts) però que l’ abandona per casar-se amb Adam, un prestigiós director de cine.

Decebuda i fuetejada pels propis fantasmes, Diane se suïcida.

chopard_image_3332008

 

COMENTARI

Lynch realitza en el 2001 “Mulholland drive”; torna el director obsessiu de ”Blue Velvet “o” Twin Peaks”. La pel·lícula és tan hermètica com suggeridora, tan críptica com inquietant i fascinant.

Com és ja marca de la casa, Lynch juga entre somni i realitat, entre mentida i veritat, entre ficció i tangibilitat, mons paral·lels, fantasia, laberints de la  ment, històries superposades…tot això i més és “Mulholland drive”.

Ja d’ entrada Lynch ens ofereix alguna clau del seu relat, quan un home  te un somni i es contempla en una franquícia de menjar ràpid on li passa alguna cosa monstruosa, quan l’ home va físicament a l’ establiment amb el seu amic es troba ,efectivament, amb una aparició espantosa, li sobrevé un atac i mor.

És a dir, la ficció  pot matar, els propis somnis, el propis dimonis, poden significar predestinació i mort o potser l’ home veu alguna cosa real que ningú altra endevina.

El club “Silencio” és una altra volta de rosca en aquest recerca de sentit del relat. Betty i Rita van al local, intenten buscar claus que obrin la memòria de Rita, allà contemplen un estrany presentador, un trompetista que te els sons enllaunats, una cantant que es desmaia en l’ escenari en tant la seva cançó continua…tot és teatre, simulació ,com el gran teatre de la vida, allò que sembla veritat és mentida i viceversa., allò que sentim i veiem no es correspon amb la realitat, tot és un engany de la ment o una manipulació.

Lynch ens endinsa en els laberints de l’ inconscient, qui som?. Rita no ho sap, després de l’ accident ha perdut la memòria i per tant la identitat, la seva història d’ amor i recerca se superposa a una altra que potser és la mateixa amb noms canviats o potser és un somni que engloba un altre somni o potser són històries paral·leles que es busquen i no es troben o si més no, dos relats que s’ encadenen i es donen continuïtat.

En aquest punt, el director acut a la memòria, la seva pèrdua crea alguna cosa nova, sense percepció de qui ets ni del teu passat, es crea una nova identitat, el present feliç sense records dona lloc , potser, a un futur tràgic quan tothom sap qui és.

A partir d’ aquests obscurs universos, Lynch parla tangencialment del món d’ Hollywood, els mafiosos que imposen a les actrius, els directors que accepten, per no perdre la piscina o alguna cosa més, els actors en decadència disposats a aprofitar-se de jovenetes inexpertes.

Lynch li dona protagonisme a personatges  estranys i extravagants , com apareguts d’ un somni: l’ amenaçant cowboy, l’ endevinaire, els germans Castigliani, obstinats en aconseguir el paper per la seva favorita, Mister Roque, que observa la transacció en la seva cadira de rodes, l’ assassí matusser, que sembla sorgit d’un film dels germans Cohen, gent inquietant i tenebrosa.

El director utilitza llargs tràvelings, plans seqüència que voregen per passadissos, per pisos laberíntics i espais sòrdids, tot molt propi de Lynch, i ens manté en estat d’ alerta en la magnífica i excitant escena d’ amor lèsbic entre les dues dones.

A la fi és l’ espectador el que te que tirar del fil i fer-se la seva pròpia composició dels fets, tal com tanca el film l’ espectadora  del club, no hi ha paraules per definir ni desxifrar res, tan sols “Silencio”.

Angelo Badalamonti és el compositor de capçalera de Lynch amb una banda sonora que recrea amb precisió els mons misteriosos i onírics  de l’ autor.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.