LA DONCELLA

ah_ga_ssi_the_handmaiden-258514387-large

 

Director: Park Chan Wook

Actors: Kim Min Hee

              Kim Tae Ri

              Ha Jung Woo

Any: 2016

Títol original: Ah-Ga-Ssi

Nacionalitat: Corea del Sud

Gènere: Drama

 

ARGUMENT

Sookee (Kim Tae Ri) és una noia coreana que ha estat contractada com a criada per una rica dona japonesa, Hideko, (Kim Min Hee) en el context de la ocupació  japonesa de Corea en els anys trenta.

En realitat Sookee pertany a una família de lladres i vol induir i facilitar la presència de Fujiwara (Ha Jung Woo), un pispa que es fa passar per comte

La idea és que Fujiwara entabani a Hideko i l’ enamori per després abandonar-la amb la possibilitat certa de que la dona perdi el seny, ingressi en un manicomi i Fujiwara es quedi amb la seva fortuna.

La relació entre mestressa i criada evoluciona cap a la passió amorosa però tot i això, Hideko es casa amb Fujiwara; quan sembla que és abandonada per aquest i és a punt d’ ingressar en una casa de salut, ens assabentem de que tot ha estat una trampa que li han parat a la criada i és Sookee la que és obligada a  suplantar la identitat d’ Hideko i entra en la residència.

Ara Hideko, lliure dels lligams socials que comporta la seva ascendència social pot fugir amb Fujiwara amb una personalitat falsa.

Però res és el que sembla, Sookee escapa del manicomi i va a reunir-se amb Hideko, el seu autèntic amor, en tant aquesta ha pogut desembarassar-se de Fujiwara deixant-lo estabornit amb un beuratge.

la-doncella-noticia-1024x576

 

COMENTARI

Park Chan-Wook és un prolífic director de Corea del Sud. Si be el cine coreà s’ha posat de moda en Occident, Park és conegut sobretot per la seva trilogia sobre la venjança de la qual “Oldboy” del 2003 és la més reeixida i que guanya el premi del jurat en Cannes.

Si en aquesta trilogia Park destacava per la violència que emanaven les seves imatges, en “La doncella” hi ha un canvi important, aquesta és probablement la seva millor pel·lícula i està basada en una novel.la de Sarah Waters que data de l’ any 2002: “Fingersmith”.

Estem davant un conte ple de sofisticació, intel·ligència i complexitat. El relat és ni més ni menys que un cercle d’ enganys en el que un grup de lladres vol abusar d’una dona rica i suposadament innocent però res sortirà com han planejat.

Park retrata una relació, inicialment de poder, entre ama i criada, en realitat és la minyona la que vol assumir el rol dominant i enganyar a la mestressa però en el  joc s’ interposa l’ amor , el desig i l’ emoció, i tot allò que havia de ser un parany per plomar a una dona rica es converteix en un descens als abismes de la passió.

Tots els personatges juguen les seves basses, Hideko sembla en un principi innocent, freda i virginal però acaba  sent la que maneja els fils de la trama, darrera del seu candor s’ hi amaga la capacitat de manipular i d’ aconseguir allò que vol.

Sookee renuncia a l’ estratagema prevista una vegada ha  entrat en el món d’ Hideko, que l’ altera i la pertorba.

Com no podia ser d’una altra manera, el mascle alfa, el lladregot que es fa passar per aristòcrata, i el seductor que te la mà trencada amb les dones, és el que li toca el rebre i acaba vençut i humiliat.

Park juga sempre amb l’ espectador, doncs divideix el seu film en tres parts, la primera és el punt de vista de Sookee, la segona la mirada d’ Hideko sobre els mateixos esdeveniments i la tercera correspon al desenllaç. Al director li agrada donar diverses voltes de rosca que canvien la perspectiva del relat i que aprofundeixen en la falsedat, la mentida i l’ engany que projecten sobre si i sobre els altres, els protagonistes.

La pel·lícula esta marcada per la bellesa de les imatges, el món oriental i la seva sensibilitat s’ imposa, les dues dones resten en la casa, habitades pels grans salons i per les portes que s’ obren, es tanquen , es comuniquen i permeten també l’ espionatge de l’ altre.

Park circula entre l’ enfrontament de classes ,subvertit, entre ama i criada i l’ acarament nacional, Japó, la pàtria d’ Hideko ha ocupat Corea, el país de Sookee però ni les diferencies de classe ni les lluites nacionals poden revertir el poder més gran del desig i el deler amorós.

Una altra lectura es pot desenvolupar en clau feminista. Les dues dones, cadascuna subordinada per motius diferents al cap del clan mafiós, resulten triomfadores i enamorades. Els poders de seducció i les martingales del mascle li comporten tan sols la derrota i la mort.

Park utilitza elements eròtics pertorbadors, els sexe entre les dones és diàfan, els contes eròtics, el sado masoquisme evident… resulten importants en una trama marcada per la intensitat i la carnalitat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.