SILENCIO

silence-956498036-large

 

Director: Martin Scorsese

Actors: Andrew Garfield

              Adam Driver

              Liam Neeson

              Issei Ogata

             Yusuke Kubozuka

Any: 2017

Títol original: Silence

Nacionalitat: USA

Gènere: Drama

Sub gènere: Teologia/Religió

 

ARGUMENT

   En l’ any 1640, dos jesuïtes portuguesos viatgen al Japó per cristianitzar el país, són Sebastiao Rodrigues (Andrew Garfield) i Francisco Garupe (Adam Driver), van darrera les passes dels seu mestre, Cristovao Ferreira (Liam Neeson), un sacerdot que va marxar anys abans però que sorprenentment va apostatar i ara viu retirat en Edo, dedicat a l’ estudi, amb dona i fills.

Els dos jesuïtes arriben a una petita illa i contacten amb els seus prosèlits, gent ja evangelitzada, amb qui volen iniciar l’ expansió religiosa del cristianisme.

Els principals conversos són apressats, martiritzats i morts davant la mirada esparverada dels sacerdots, amagats en la selva. Els dos homes decideixen separar-se per evitar la repressió, si be Rodrigues és traït repetidament per un dels seus seguidors, Kichijiro (Yusuke Kubozuka) i capturat pels  soldats del governador i principal inquisidor, Inonue (Issei Ogata).

Rodrigues és cridat a apostatar i a convertir-se, a la qual cosa s’hi nega, contempla des de la distància com Garupe ha estat pres i alguns  dels seus deixebles són ofegats, el jesuïta intenta salvar-los i mor en l’ esforç.

Rodrigues és portat davant de Ferreira, instal·lat com un estudiós en Edo, aquest li explica com va patir tortura i com finalment va cedir i va trepitjar la figura de Crist, apostatant. Inoue dona turment cruelment a altres cristians i promet fer-ho fins la mort  d’ aquests si Rodrigues no refuta els seus criteris.

El jesuïta finalment apostata i amb el seu acte salva al torturats. El sacerdot, com ja ha fet  Ferreira, s’estableix en Edo, viu una  existència privilegiada i te dona i fills però quan mor, conserva agafada dins la seva ma entre oberta, una petita creu.

14806926506149

COMENTARI

Scorsese realitza un film contingut, auster i sense concessions a l’ espectador. El director americà es basa en una novel.la del mateix nom de l’ autor japonès Shusuku Endo, editada en 1966, que tracta sobre els intents evangelitzadors dels jesuïtes en el Japó en el segle XVII.

El director explica que portava vint anys intentant portar a la pantalla aquest projecte, Scorsese és un home catòlic, profundament lligat al fet religiós, va estar apunt de ser ordenat sacerdot en la seva joventut, i ara amb aquest film ajusta comptes amb la seva consciència.

El director roda un film que a ningú li haguessin deixat filmar avui en Hollywood si no és portat el nom de Scorsese. Un film de tesi, teològic i metafísic, un Dreyer o un Bergman del segle XXI.

El film tracta temes diversos relacionats amb la fe i la consciencia. El primer, i que dona nom al relat, és el del silenci de Déu. Rodrigues i Garupe volen evangelitzar a un poble però no sols hi troben incomprensió i resistència sinó que la seva obra els porta a un profund dolor moral i al patiment i la mort de tots aquells que els hi són fidels.

Rodrigues, el principal protagonista, es pregunta sobre el perquè de tot plegat, sobre el silenci de Déu i perquè permet tant de mal i desconsol.

La missió que l’ ha portat al Japó està per sobre les seves possibilitats, el jesuïta contempla la mort al seu voltant i com els creients sofreixen tortura i penalitats. Els japonesos no volen matar-lo doncs el martiri és la gloria per als cristians, sinó que volen invocar el turment dels altres i despertar el sentiment de culpa en Rodrigues, aquest es converteix en un màrtir interposat, i per això molt més dolorós.

Rodrigues busca a Déu però tan sols hi troba el seu orgull, la seva vanitat i la seva supèrbia, que li impedeixen apostatar i rendir-se, mentre els seus deixebles van al suplici.

Sols al final, compren que el silenci de Déu no existeix, que Déu l’ acompanya en el dolor, en la pena i en l’ aflicció, en un tancament en el que Scorsese reivindica el seu compromís cristià malgrat els dubtes.

El protagonista s’ adapta a la vida que li ofereixen els orientals i renúncia físicament a Crist, a qui trepitja per salvar als seus i salvar-se, però íntimament sempre portarà la fe en el fons del seu cor i la creu que tanca dins seva mà a l’ hora de la mort ho demostra.

Scorsese, com en altres films seus més físics, acompanya al protagonista en la seva passió, en el seu sacrifici, en la seva recerca i es pregunta al costat de Rodrigues, si això dona sentit a la vida.

Un altre tema important de la narració és el debat intel·lectual entre Inonue, l’ inquisidor, culte i intel·ligent i Rodrigues. Inonue li refereix al seu interlocutor que Japó no necessita el cristianisme doncs ja te la seva pròpia religió, el budisme i les seves pròpies veritats però Rodrigues no en vol saber res; per ell la veritat és tan sols una i única i no adaptable en funció de la geografia o la cultura.

Per Inonue el cristianisme busca una il·lusió, un paradís, una fe, una salvació, el budisme vol alliberar, precisament, de totes aquestes entelèquies i transcendir-les. Fins i tot Inonue entén que els cristians japonesos conserven la pròpia espiritualitat oriental, la resurrecció de Crist al tercer  dia és per a ells la resurrecció quotidiana del sol i el contacte místic amb la naturalesa.

Rodrigues descriu el Japó com un aiguamoll on és impossible el naixement de noves idees i cultures, un món tancat i arrelat sobre si mateix.

La fe i els dubtes, porten al pragmatisme, aquesta és la posició de Ferreira i així ho expressa en la magnífica seqüència en la que conversa amb Rodrigues.

Un altre pragmàtic amb menys sort és Kichijiro, l’ home que renuncia, abjura i traeix una i altra vegada  per després confessar-se i lliurar-se de pecat però a qui, al cap dels anys, li troben un minúscul crucifix entre les seves pertinences i això significa la seva condemna a mort.

Cine religiós, personal i de gran vàlua, un verdader testament teològic de Scorsese.

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s