CIUDAD EN SOMBRAS

 

Director: William Dieterle

Actors: Charlton Heston

              Lizabeth Scott

              Viveca Lindfors

               Ed Begley

Any: 1950

Títol original: Dark city

Nacionalitat: USA

Gènere: Cine negre

 

ARGUMENT

Danny Haley (Charlton Heston) és un jugador d’apostes i un busca vides que, cerca la sort al costat d’ altres entabanadors de baixa volada com Barney (Ed Begley) i Augie.

Un dia passa per los Angeles Arthur Winant, un home que ve a la ciutat a pagar un taló de cinc mil dòlars, el grup li proposa una partida de pocker, el ploma, i li fa pagar el deute adquirit, amb el taló.

Winant , desesperat, se’n va al seu hotel i es suïcida penjant-se. Sidney, el germà d’ Arthur és un psicòpata perillós i promet venjança. Va a la ciutat , mata a Barney i persegueix a la resta del grup. En tant, Haley manté relacions amb Fran Garland (Lizabeth Scott), una cantant de cabaret però decideix anar a visitar a Victoria (Viveca Lindfors), la dona d’ Arthur, per conèixer la identitat de Sidney i evitar que el matin.

Haley es presenta davant Victoria amb l’ aparença d’un agent d’ assegurances i fa una bona relació amb la dona i el seu fill petit, fins que li confessa qui és, la qual cosa deixa trasbalsada a Victoria.

Haley marxa a Las Vegas on és perseguit per Sidney que  escanya al seu company Augie. Haley juga en el casino i guanya deu mil dòlars que envia a Victoria per rescabalar-la i perquè pugui tirar endavant de nou.

Sidney apareix a la fi i intenta assassinar a Haley, quan està a punt d’ aconseguir-ho, apareix la policia i el mata.

Haley i Fran marxen plegats a la recerca d’una nova vida.

COMENTARI

Dieterle és un dels nombrosos jueus alemanys que en 1930 emigren cap a Estats Units i troben un lloc en el sol d’ Hollywood.

És autor de més d’una setantena de films, considerat un artesà , un professional de la meca del cine, que realitza qualsevol encàrrec amb dignitat.

La pel·lícula que ens ocupa significa el debut en el cine de Charlton Heston i és una de les millors de Dieterle i una de les fites del cine negre.

Te totes les característiques d’ aquest gènere. En primer lloc podem parlar de ambigüitat moral dels personatges. Haley és un vividor, un petit estafador que, penedit pel suïcidi d’una de les seves víctimes, busca reparar el dany causat , compensant a la dona d’ aquest.

En cap cas és un heroi sinó un home en dubte. Haley i els seus amics són en realitat uns perdedors, perseguits per la policia i pel germà venjador, cerquen una sort que els hi és esquiva. És gent individualista, Haley diu en un moment donat que no l’ importa el que els hi passi als altres i contemplem un pòsit de desesperació sentimental, sobretot si seguim les lletres de les cançons amoroses que canta Fran. La seva llei és la del més fort, el peix gran sempre es menja al petit, malgrat això estan mancats de poder i són vulnerables.

La pel·lícula s’ estableix com un relat de perdó i redempció. Haley estafa a un pobre incaut però quan aquest se suïcida, pesa sobre les seves espatlles la mort de l’ home. En tant es lliura del seu perseguidor, busca recompensar a Victoria per esmorteir el pes de la culpa que li causen les seves malifetes.

El film es contextualitza en la postguerra, els protagonistes han estat servint en els forces armades i ara són gent desvalguda que cerca redreçar la seva vida, gent que va gaudir d’una vida ordenada i que ara es troba en una situació de crisi, gent colpida pel seu passat.

Una altra característica paradoxal és la representació de Las Vegas. Mentre Haley i els seus amics juguen en foscos tuguris, són perseguits per la llei i cauen en desgràcia però quan el joc passa a donar-se en Las Vegas d’una manera institucional, Haley guanya deu mil dòlars d’una tacada, obté feina, préstecs del cap i treball com a cantant per la seva amistançada. Las Vegas és la salvació , el paradís i la panacea a tos els mals.

Tot el món sòrdid s’ escenifica brillantment a partir de les coordenades del cine negre, quasi totes les escenes estan rodades en interiors, el clima és claustrofòbic, Casino, habitacions  tancades, cambres d’ hotel…molt poques s vegades contemplem la llum del sol amb els protagonistes.

Un element nou que Hollywood explotarà amb convicció durant molts anys és la presència del venjador, del psicòpata assassí.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.