EL SILENCIO ES ORO

 Director: Rene Clair

Actors: Maurice Chevalier

              Marcelle Derrien

              François Perier

Any: 1947

Títol original: Le silence est d’ or

Nacionalitat: França

Gènere: Comèdia

 

ARGUMENT

En 1910, en els inicis del cine mut, Emile Clement (Maurice Chevalier) és un director de curtmetratges ja madur que sedueix a moltes dones.

Emile s’ enamora de veritat de Madeleine Celestin (Marcelle Derrien) és la filla d’un artista de music hall que es presenta davant el director perquè no te on aixoplugar-se. La noia vol ser actriu i Emile li dona una oportunitat.

El cineasta es converteix en el protector de Madeleine i es comença a fer il·lusions, quan la noia li diu que l’ edat no te importància en l’ amor.

Un dia apareix un antic conegut, Jacques (François Perier), un actor que fa una substitució i que sedueix a Madeleine, s’ enamora d’ ella i es correspost.

En realitat Jacques aplica els consells per seduir a les dones que li ha donat Emile: audàcia i perseverança, el que no sap Emile és que els està fent servir amb la dona que ell estima.

Al matí següent, quan els dos actors es troben en el plató, ambdós resten sorpresos, Jacques sap que Madeleine és l’ enamorada d’ Emile però aquest no en sospita res sobre els embolics de la noia, quan Jacques li diu la veritat, Emile se n’ assabenta i cedeix el pas.

COMENTARI

Rene Clair inicia la seva etapa americana , fugint de la presència nazi en França. Una vegada acabada la guerra, torna al seu país i roda aquesta comèdia que estaria en la seva línia: galant, divertida, romàntica i amb bon humor.

En principi Clair, que havia començat la seva carrera treballant en el cine mut, li rendeix homenatge a aquest art dels pioners.

L’ acció transcorre en els inicis  de la segona dècada del segle passat i el protagonista és un director cinematogràfic, aquest és interpretat per Maurice Chevalier sempre fidel al seu estereotip on es confon persona i personatge, seductor , ple de “charme” i estimulat per la “joie de vivre”. El film es contextualitza en el regne del music hall, el Paris dels cabarets, les terrasses de Montmatre i en un món ple de picaresca i disbauxa.

La comèdia funciona a partir d’un relat proper a “Pigmalió”. Un director de cine ja gran, converteix a una noia sense experiència en una estrella i s’ enamora d’ ella. L’ home te que tornar a la realitat, la diferència d’ edat és excessiva.

Madeleine marxa amb aquell que li ofereix la seva joventut, la noia defensa la seva pròpia independència en front a viure sota un aixopluc protector.

La cinta tracta també sobre el contrast entre l’ experiència d’ aquell que vol preservar a la noia jova dels perills del món i aquesta, un tant innocent, però que no vol subordinar-se a ningú.

Emile és presentat com un seductor, algú amb un punt masclista, que no vol prendre’s seriosament a les dones, que entén que un home mai es te que casar, que va de flor en flor perquè en deixes una i n’ agafes una altra però que resta trastocat sentimentalment per la presència de Madeleine.

Clair ens diu que els desitjos amorosos han de seguir les seves pautes , que cada edat  te el seu que, i contemplem com ridiculitza a Celestin, el pare de la noia, que també ha trobat un amor jovenívol i com perd l’ oremus i la sensatesa per la nova enamorada; tot i això en l’ escena final, el conqueridor ja ha recuperat tot el seu “savoir faire” i llença de nou l’ ham.

Com s’ ha dit, el cine mut n’ és protagonista clau i es tanca el film amb l’ escena en que se superposa realitat i ficció. Mentre en el fulletó cinematogràfic, el califa compren l’ amor dels joves amants i renuncia sense ofendre’s, en la realitat Emile imita allò que passa en el cine i dona un pas al costat.

Clair emet un veredicte de recolzament a la vida que comença, el mateix Emile assevera: “Ells són joves, deixa que s’ estimin, tu  ja has viscut la teva vida, aprofita la joventut, son les roses de la vida”, com diu Ronsard , el poeta.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s