LA VIDA POR DELANTE

 

 

Director: Fernando Fernán Gómez

Actors: Fernando Fernán Gómez

               Analia Gade

               Manuel Alexandre

              Gracita Morales

               Pepe Isbert 

               Rafaela Aparicio

Any: 1958

Nacionalitat: Espanya

Gènere: Comèdia

 

ARGUMENT

En l’ Espanya de final dels cinquanta que, comença a sortir del subdesenvolupament, Antonio  (Fernando Fernán Gómez) s’ ha enamorat de Josefina (Analia Gade), això li impedeix centrar-se i enllestir els seus estudis de dret; la noia ha acabat medicina i Antonio rep el vistiplau dels pares per casar-se si estudia i aconsegueix la llicenciatura.

La parella s’ estableix en casa dels pares de l’ home i aquest te que compaginar múltiples ocupacions des de presentador  en un cabaret fins a mestre en una escola femenina, on una aluma s’ enamora d’ ell.

Gràcies a una recomanació, entra en un gabinet d’ advocats i la parella aconsegueix pagar una hipoteca i comprar un pis propi, encara que de dimensions reduïdes.

Antonio li regala un biscuter a Josefina i aquesta a les primeres de canvi te un accident; el marit es converteix en el seu advocat defensor però la seva poca perícia el porta a perdre el cas i la dona surt de l’ enrenou amb una multa.

Josefina intenta obrir un despatx i especialitzar-se en la teràpia del psicoanàlisi però tots els seus clients són masculins i Antonio , gelós, els expulsa. La parella te la vida per davant per aprendre i per viure millor.

 

 

COMENTARI

Fernán Gómez realitza en 1958 el que seria el seu quart llargmetratge com a director però potser el primer en el que s’ implica com autor. El film és un fracàs i no te distribució, uns anys després es reestrena i es converteix en pel·lícula de culte.

Fernán Gómez realitza una comèdia costumista, estem en els albors de l’ Espanya del desenvolupament i el director exposa un retrat d’ aquest moment social.

Fernán Gómez parla de les naixents classes mitjanes; Antonio i Josefina són un jove matrimoni que intenta llaurar-se un futur, advocat i metgessa. El film mostra la situació d’ atur, precarietat i inestabilitat de la parella i com una carrera universitària no és la garantia d’una ocupació fixa.

El director recorre els durs inicis de la parella per estabilitzar-se i la pel·lícula és una representació de les dificultats per trobar feina, llar i seguretat però també informa del naixement de la societat de consum, la possibilitat de comprar-se un pis, i un cotxe, hipotecant-se.

El pas de viure en casa dels pares fins a obtenir un pis propi, el modest biscuter, els inicis ocupacionals, tot és una imatge d’una Espanya  en transició, de la misèria de la postguerra al consum.

El film no te un contingut crític ni agre, tot i que mostra un país amb mancances, més enllà de la propaganda oficial. Tanmateix conserva un deix de tristesa que apunta en ocasions al neorealisme italià però, opta generalment per la comèdia, amb moments hilarants com la participació en classe d’una aplicada i estudiosa Rosa Sanchidrian ( Gracita Morales), en els seus inicis o en el testimoni (Pepe Isbert) en l’ accident o en la hipnosis en que cau Clotilde ( Rafaela Aparicio), la criada.

Un altre apunt esdevé  amb el contrast entre la vida de solter de Manolo (Manolo Alexandre), sempre en el seu cotxe i rodejat de senyores, però que enveja l’ estabilitat i la vida matrimonial del seu amic Antonio.

Ningú acaba d’ estar content amb el  rol que li ha estat assignat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.